21 March 2015

DARI KADET PENYELIA KILANG BENANG KE PENGARAH EDITOTIAL PENERBITAN

Iklan Buku Memoir A.F.Yassin


PENDAHULUAN BUKU MEMOIR A.F.YASSIN
 A.F. YASSIN (Drs. Hj. Ahmad Fadzil bin Hj.Yassin) tidak pernah terfikir untuk berkecimpung dalam bidang kewartawanan dan penerbitan. Hal ini disebabkan semenjak di sekolah rendah lagi (Sekolah Melayu Kota) dan kemudian melanjutkan pelajaran di Government Primary English School Tampin, beliau lebih berminat dalam mata pelajaran Matematik dan Sains. Semasa mengambil peperiksaan Overseas School Certificate pada tahun 1962, beliau tidak menyenaraikan mata pelajaran Kesusasteraan Melayu tetapi Kesusasteraan Inggeris atas dasar “wajib ambil” kerana yang mengajarnya Mr. S.K.P Sivam, iaitu Guru Besar Tunku Besar Secondary School Tampin sendiri. Pencapaian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu hanya setakat lulus sahaja dalam peperiksaan itu. Manakala dalam mata pelajaran Matematik dan Sains beliau memperoleh kredit yang baik.
Beliau mohon meneruskan pelajaran ke Kolej RIDA, tetapi ditolak. Sebaliknya oleh sebab keputusan School Certificate yang agak baik dalam mata pelajaran Matematik dan Sains pihak berkuasa RIDA mencadangkan namanya kepada sebuah syarikat benang yang baru beroperasi di Johor Bahru, iaitu Textile Corporation (M) Sdn. Bhd. yang tengah mencari anak-anak Melayu untuk bekerja sebagai Penyelia Teknik. Setelah menduduki ujian bertulis dan lisan yang dikenakan oleh pihak syarikat itu, beliau diterima bekerja dengan seorang lagi anak Melayu, Ibrahim Saiman dari Muar. Daripada 10 yang lulus ujian terdapat hanya dua orang anak Melayu, iaitu beliau dan Ibrahim.

Minat menulis bermula semasa bekerja di syarikat ini. A.F.Yassin (Fadzil) kurang senang melihat sikap anak-anak Melayu yang bekerja sebagai operator di kilang itu. Sebagai kadet penyelia selama enam bulan pertama sebelum disahkan dalam jawatan, beliau melihat ramai yang bekerja sambil lewa dan kurang menumpukan perhatian kepada pekerjaan masing-masing. Banyak yang berhenti dan banyak yang masuk untuk kemudian berhenti lagi. Hal ini kurang disenangi oleh jurutera-jurutera Jepun yang mengetuai operasi kilang. Beliau dan kadet-kadet penyelia lainnya diajar bagaimana orang Jepun bekerja untuk kemudian diberikan tanggungjawab untuk memotivasikan operator-operator pengeluaran ini, terutama tentang perubahan sikap.

Dalam keadaan inilah Fadzil menulis ke Berita Harian melalui ruangan “Surat Dari Pembaca”. Beliau kerap memberikan pendapatnya tentang sikap anak-anak Melayu bekerja di kilang. Salah satu pendapat itu tersiar pada tahun 1968 dengan tajuk “Kemerosotan Pekerja Bumiputera di Kilang” (27 September 1968). Setelah itu tersiar pula pendapatnya bertajuk  “Pekerja Bumiputera di Kilang: Hadapi Cabaran Masa Depan dengan Tenang”(27 November 1968). Setelah mendapat tempat dalam surat khabar, walaupun sekadar di ruangan “Surat Dari Pembaca” semangat ingin menulis berkobar-kobar datangnya. Beliau cuba pula menulis berita dan berita sulungnya yang tersiar berjudul “Kamariah: Hidup Mesti Berbakti” yang disiarkan oleh Berita Harian pada 9 Februari 1969 dengan bayaran honorarium sebanyak RM3.67.  Setelah siaran pertama itu Fadzil tidak menoleh ke belakang lagi. Beliau terus menceburkan diri dalam bidang penulisan yang baru diminatinya itu.

Sepulangnya dari Nagoya, Jepun pada tahun 1969, setelah diberikan latihan teknikal di Unitika Co. Ltd., syarikat induk Textile Corporation (M) Bhd., selama enam bulan beliau menulis beberapa siri rencana tentang pengalamannya di negara matahari terbit itu. Siri rencana itu tersiar dalam Utusan Malaysia dan Utusan Zaman. Ketika melanjutkan pelajaran di ITM, Shah Alam pada tahun 1970 beliau mengambil kursus akauntansi (Institute of Management and Works Accountancy) sekelas dengan Tan Sri Saleh Sulong, mantan Pengerusi Eksekutif DRB-HICOM, Fadzil meneruskan bidang yang beliau minati, iaitu penulisan. Beliau dilantik sebagai Pengarang surat khabar pelajar ITM, Suara ITM oleh Kesatuan Pelajar Institut Teknologi MARA (KPITM) yang pada waktu itu dipimpin oleh Ruhanie Ahmad (mantan Ahli Parlimen Parit Sulong) dan Ahmad Kama Piah Che Othman (sekarang Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Nasional Berhad = PNB).

Fadzil diberikan tanggungjawab mengendalikan penerbitan surat khabar kampus Suara ITM setiap bulan selama setahun. Oleh sebab ketaasubannya dengan tugasnya ini beliau akhirnya meninggalkan kursusnya dan mohon kerja di Berita Harian dengan menghubungi A. Samad Ismail, pengarangnya melalui telefon. Beliau diterima bekerja sebagai “Cadet Reporter” dengan gaji mula sebanyak RM200.00 dan elaun perbatuan sebanyak RM60.00. Tugasnya ialah sebagai seorang penyunting (sub), bekerja di bawah ketuanya, A. Samad Said. Tanggungjawabnya ialah menterjemahkan berita dan juga rencana bersindiket (syndicated features) dari luar negeri.

Bermulalah kehidupan persuratkhabaran Fadzil. Beliau mula mengenali dua orang Samad yang kini tokoh besar dalam bidang kewartawanan dan kesusasteraan. Pengalaman bersama mereka cukup bermakna bagi A.F. Yassin. Suka duka di bawah tunjuk ajar dan bimbingan dua Samad ini memberikan kepada A.F. Yassin ilmu yang tiada nilainya dalam bidang persuratkhabaran. Fadzil sempat bermesra dengan beberapa orang rakan sekerjanya seperti Allahyarham Salim Kajai, Shukor Harun, Zainuddin Bendahara, Hamid Bendahara, Shukor Rahman, Maarof Mohd. Noh, semuanya kini menempa nama dalam bidang kewartawanan. Pengalaman bersama mereka meningkatkan ilmu Fadzil dalam bidang itu lebih daripada apa yang dapat dibacanya daripada buku.

Fadzil meninggalkan Berita Harian untuk bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) beberapa bulan kemudian kerana tawaran gaji yang lebih baik. Di DBP, jawatannya ialah Pembantu Sastera dan bertugas di bawah Kamaluddin Muhammad (Keris Mas), Mohd. Noor Azam (kini Dato’) dan Usman Awang (kini Dato’). Tanggungjawabnya ialah menyelenggarakan penerbitan majalah Dewan Masyarakat bersama Awam-il-Sarkam dan A. Karim Hj. Abdullah. Di samping itu Fadzil juga dikehendaki mengendalikan Kegiatan Sastera di bawah pimpinan langsung Usman Awang. Semasa inilah A.F. Yassin mula bergaul dengan nama-nama besar yang lain dalam bidang kesusasteraan yang menjadi rakan sekerjanya, seperti Allahyarham Dato’ Abdullah Hussein (Sasterawan Negara), Cikgu Buyong Adil, A. Samad Ahmad, Dato’ Hassan Ahmad, Dato’ Baharuddin Zainal (Sasterawan Negara), Dato’ Dr. Siti Zaharah Sulaiman (mantan Menteri Wanita dan Kebajikan Am), Saleh Daud (mantan majalah Dewan Pelajar merangkap Bendahari GAPENA), Ahmad Kamal Abdullah (Kemala) kini Sasterawan Negara dan sekarang Felo Tamu di UPM, Penyair Samsuddin Jaafar, Novelis Wijaya Mala, Dharmawijaya, Rubaidin Siwar, Abdul Ahmad, Jalil Rahman dan Dato’ Jaafar Abd. Rahim.

Pengalaman bersama mereka turut meningkatkan citra Fadzil sebagai A.F. Yassin dalam bidang kesusasteraan. Asam garam kehidupan bersama mereka sebagai rakan sekerja dan ketua cukup berharga untuk dicatatkan buat tatapan generasi hari ini dan akan datang, terutama sikap dan dedikasi mereka dalam bidang yang mereka ceburi. Peristiwa dan anekdot bersama mereka adalah permata paling berharga untuk dilupakan begitu sahaja.
Yang lebih penting semasa bertugas dengan DBP ini ialah pengendalian majalah, daripada anggota sidang pengarang kepada pengarang Dewan Masyarakat dan Dewan Budaya. Kerja-kerja menerbitkan majalah ini amat rumit yang memerlukan satu team work yang jitu dan mantap di samping kerjasama penulis yang mengirimkan rencana dan karya mereka baik deskriptif mahupun kreatif. Usaha mengurangkan kerenah birokrasi, yang dianggap “musuh” sidang pengarang majalah adalah tugas yang mencabar, apatah lagi DBP adalah pertubuhan separuh kerajaan yang tidak dapat lari daripada masalah kerenah pentadbiran. Ketika di DBP-lah beliau diberi peluang melanjutkan pelajaran dalam bidang kewartawanan di Universitas Negeri Padjadjaran Bandung atas apa yang disebut di Indonesia sebagai “pelajar ikatan dinas”. Beliau mengikuti kursus Ilmu Komunikasi menghusus dalam kewartawanan selama empat tahun (1976-80) sehingga lulus dengan gelaran Doktorandus (Drs.) setaraf M.A.

Pada tahun 1983, beliau pindah bertugas di Penerbit Fajar Bakti, mula-mula sebagai Pengarang Urusan merangkap Pengurus Editorial selama 10 tahun dan kemudian dinaikkan ke Pengarah Editorial beliau meletakkan jawatan pada awal Ogos 1998 yang lalu. Tugas dan tanggungjawab begitu mencabar kerana bukan sahaja berdepan dengan tugas menerbitkan buku tetapi juga dengan tugas menguruskan kakitangan editorialnya. Terdapat semacam kejutan budaya apabila beliau bekerja di bawah tunjuk ajar orang Inggeris, setelah hampir 13 tahun bersama bangsa sendiri. Disiplin dalam pengurusan menjadi etika kerja dengan prestasi untung rugi sebagai petunjuk pencapaian individu.

Ketika di Penerbit Fajar Bakti, yang juga anak syarikat Oxford University Press yang beribu pejabat di Oxford. London, Fadzil berkesempatan bekerja dengan R.E. Brammah, tokoh Oxford University Press yang membawa syarikat penerbitan itu ke Asia Timur pada tahun 1955. Turut menjadi ketua beliau dalam menerbitkan buku ialah J.A. Nicholson (kini menubuhkan syarikat cawangannya di Hong Kong) dan M. Sockalingam (sebelumnya Ketua Biro Buku Teks, Kementerian Pendidikan). Dalam bidang penerbitan buku, tugas Fadzil ialah menubuhkan Unit Buku Umum dan Buku Akademik, Unit Perkamusan dan Unit Bahasa dan Kesusasteraan secara rasmi. Sebelumnya kesemua penerbitan ini dilakukan secara ad hoc. Pengalaman mengendalikan unit-unit ini di bawah satu jabatan cukup bernilai dengan suka duka dan ganjaran yang diterima daripadanya. Ketika bertugas di syarikat penerbitan ini Fadzil diberi kesempatan untuk menjalani kunjungan kerja di Ibupejabat Oxford University Press di Oxford, London selama sebulan pada bulan September 1983. Ketika di Oxford Fadzil siberi latihan intensif dalam bidang editorial, book design dan Book Production. Fadzil juga diberi kesempatan untuk bertugas sebagai “salesman” di Frankfurt Book Fair selama seminggu di bawah pengawasan Ketua Pemasaran

Setelah melepaskan jawatannya di Penerbit Fajar Bakti Fadzil bertugas sebagai perunding penerbitan dengan Yayasan Warisan Johor (YWJ) selama dua tahun.  Fadzil diberi tugas membuat penyelidikan dan penulisan buku Sejarah Johor Moden yng membawanya ke Pusat Kuasa Kesultanan Johor-RPahang-Riau-Lingga di Daik, Pulau enyengat, Pulau Bentan dan Jakarta. Hasilnya terbitlah buku Kesejarahan Kesultanan Johor Moden yang diterbitkan oleh YWJ. Setelah itu Fadzil diberi penghoratn menjadi Pensyarah Tamu di Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan menjadi Felo Tamu di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Fadzil pernah pula dilantik sebagai anggota Panel Hakim untuk Anugerah Buku Kebangsaan, anjuran Kementerian Pendidikan unuk beberapa tahun, terutama semasa Fadzil bertugas di Pnerbit Fjar Bakti. Setelah bebas dripada ikatan mana-mana ajikan, Fadzil dilantik seagai anggota Panel Hakim Hadiah Sastera Public Bank yang dikendalikan Utusan Publication and Distributions (UP&D). Institut Akhbar Malaysia (Malaysian Press Institute) melantik Fadzil pula sebagai ahli Panel Juri untuk Hadiah Kewartawanan untuk beberapa tahun. Pada tahun 2000, Fadzil dilantik pula sebagai Rakan Penyelidik unuk Program Jejak Bahasa anjuran Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) dan TV3. Fadzil diberi tugas penyelidikan bahasa di Indonesia dan Semenanjung Malaysia di bawah pimpinan Ketua Rakan Penyeiidik , Prof. Dr. Asmah Hj. Omar.

Dalam pada itu berkat pengalaman Fadzil di DBP, Katua Pengarah ketika itu, Dato’ Dr, Firdaus Hj. Abdullah melantik Fadzl sebagai Pegawai Dengan Tugas-Tugas Khas bagi membantu Ketua Pengarah berdasarkan tugas dan peranan yang telah diperuntukkan kepadanya, tidak terkecuali membantu Ketua Pengarah menyediakan ucapan dan tugas rutin pentadbiran. Lntikan adalah untuk selama dua tahun. Fdzil mengekalkan hubungan baiknya dengan pemimpin persatuan penulis, terutama yang melibatkan GAPENA dan PENA dan ketika PEN di bawah ketuanya Dato’ M. Noor Azam, Fadzil terpilih sebagai Penolong Setiausaha membantu Setiausaha PENA ketika itu, Haji Saleh Daud. Nmun yang memberikannya kepuasan ialah ketika Fadzil diberikan kesempatan untuk menulis dalam kolumnya sendiri, pertama untuk majalah Dewan Masyarakat melalui “A.F.Yassin Dari Bandung  (1976-1980). Kemudian Fadzil menulis sebagai kolumnis di Utusan Zaman (kemudian dinmakan Utusan Melayu Mingguan) untuk selama hampir lapan tahun (1994-2002). Pernah juga dilantik menulis di majalah Pemimpin terbitan Kementerian Kebusayaan, Belia dan Sukan di bawah Pengarangnya, Atondra. Sebagai menempa nama dalam dunia penulisan Fadzil menggunakan pelbagai nama pena seperti B. Afizan, Fuad Hashim, Pena Kembara dan AFY.   

Dalam pada itu tidak banyak yang diperkatakan tentang pengalaman pengarang ini dari sudut kehidupan zaman sekolahnya. Kalau pun ada pengalaman yang dilaluinya sekadar memenuhi “keperluan” santai anak sekolah yang terlibat dalam “cinta monyet dan kisah jiwang-jiwang anak sekolah perngkat usia remaja. Pengarang ini aktif dalam ko-kurikulum persekolahan tetapi yang tidak melibatkan sukan dan olahraga. Aktif dalam Persatuan Perpustakaan Sekolah, Persatuan Bahas dan Sastera (Literary and Debating Society) di samping pelantikannya sebagai Naib Ketua Pengawas Sekolah (Prefects Boarad). Difahamkan juga pengarang ini mengetuai Sulaiman House.

Ada satu peristiwa yang menarik berlaku pada tahun 1961 yang melibatkan kunjungan ke Pulau Pinang. Pengarang kitika itu berusia 17 tahun, telah mengingkari arahan orang tuanya supaya tidak mengeluarkan sebarang wang dari akaun Bank Simpanan bapanya. Akaun itu atas nama Fadzil  sebagai mewakili bapanya, Hj. Yassin Zainal. Oleh karana wang pemberian bapanya tidak mencukupi Ahmad Fadil telah mengeluarkan sedikit untuk menampung kos kunjungannya. Akibatnya Fadzil setelah pulang tahu akan sikap bapanya cuba mendapatkannya kembali dengan “meninggalkan” sekolah beberapa bulan dengan mencari kerja di Kuala Lumpur dengan hanya berbekalkan kelulusan Sijil Rendah Pelajaran (LCE). Berita kehilangan Fadzil riuh sekampung sehingga terpaksa bapanya mencari sehingga ke Kuala Lumpur. Sehingga ke hari ini Fadzil tidak pernah mendengar sama ada orang tuanya memaafkannya atau masih lagi “marah’ atas perbuatannya it. Peristiwa itu mengilhamkan Fadzil untuk menulis sebuah cerpen yang tersiar dalam sebuah majalah URTV dengan tajuk “Selendang Sutera Buat Zainab”. Tajuk asal cerpen ini ialah “Nekad”.

Setelah tamat persekolahan pada tahun 1962 Fadzil belajar menaip di Sekolah St. Thomas milik Mr. M.C. Chacko di Tampin. Di samping itu Mr. Chacko bersetuju untuk Fadzil mengajar di sekolah itu sebagai guru sementara untuk mata pelajaran Bahasa Malaysia. Tidak lama dia di situ kerana Fadzil mendapat tawaran mengajar sebagai guru sementara di Sekolah Mmenengah Astana Raja untuk mata pelajaran Matematik dan Geografi. Fadzil turut mengajar mata pelajaran General Science di Standard 6, Sekolah Rendah Astana Raja sehinggalah pada akhir November 1963. Nasib Fadzil agak baik kerana dia telah ditawarkan bekerja sebagai kadet Penyelia di kilang benang (Textile Corporation (M) Berhad di Tampoi, Johor Bahru. Pada tahun 1969 Fadzil diberi kesempatan untuk mendalami bidang tugasnya sebagai Penyelia Teknik di kilang benang itu ke Ibupejabat syarikat kilang ini di Nagoya Jepun selama enam bulan. Fadzil diberikan latihan intensif dan bekerja dengan staf  kilang induk ini dalam apa yang dipanggil Latihan Dalam Industry (Training Within Industry =TWI)  Fadzil meninggalkan syarikat ini untuk meneruskan pelajarannya di Institut Teknologi MARA dalam jurusan ikhtisas ICWA ( Institute of Cost and Works Accountancy).. Setelah itu semuanya telsh menjsdi rintitan sejarah.

Terima kasih tidak terhingga atas bantuan yang didiberikan oleh tenaga profesional yang terdiri daripada Editor Umum Khalid Mohd. Noor, Pereka Bentuk Buku Kamaruddin Abu Bakar (KAB) dan fotografer hiasan kulit buku Mohd. Sedek Suleiman. Ketiga-tiga tenaga professional ini telah memperlihatkan kesungguhan yang sungguh luar biasa untuk menjadikan sekali lagi seperti yang dinyatakan pengarang buku ini kesungguhan yang luar biasa untuk menjayakan sebuah impian menjadi satu realiti. Semoga Allah memberkati kesungguhan usaha mereka. Tanpa mereka buku ini tidak mungkin dapat diterbitkan dengan sempurna. Wallahuaklam!

Penerbit
Kuala Lumpur 
1 Mac 2015                                                                                                                                                                                                                                                                                    

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).